Τρίτη 18 Μαρτίου 2014

Ακουστικη σχολικων αιθουσων—Τα αποτελεσματα ερευνας απο τη Νεα Ζηλανδια

Αναμεσα στις πολλες μελετες που εχουν πραγματοποιηθει ανα καιρους,βρηκα μεγαλο ενδιαφερον σε μια ερευνα που μας ερχεται απο τη Νεα Ζηλανδια.
Η ερευνα πραγματοποιηθηκε μάλλον αρκετά χρόνια και αφορουσε συγκεκριμενα δημοτικα σχολεια της χωρας.
Στοχος του προτζεκτ ηταν η αναγνωριση των αιθουσων με πλουσια η φτωχη ακουστικη ποιοτητα, η εφαρμογη πρακτικων βελτιωτικων λυσεων και η ευαισθητοποιηση των αρμοδιων φορεων σε θεματα ακουστικης ποιοτητας που πληττουν τα δημοτικα σχολεια.

Το πρωτο σταδιο της ερευνας αποτελουσε τη συμπληρωση ερωτηματολογιων απο 120 δασκαλους σε 6 δημοτικα σχολεια στο Οκλαντ.  Σε δευτερο σταδιο μελετηθηκε η κτιριακη δομη καθε σχολειου. Το τριτο σταδιο αφορουσε την επιλογη συγκεκριμενων αιθουσων οπου επιπλεον λεπτομερη ερευνα θα διεξαγοταν.Επιλεχθηκαν 12 αιθουσες συνολικα,δυο απο καθε σχολειο,μια με υψηλη ακουστικη ποιοτητα και μια με χαμηλη.Σε τεταρτη φαση πραγματοποιηθηκε λεπτομερη ερευνα και ακουστικες μετρησεις (χρονοι αντηχησης κτλ.) . Το τελευταιο σταδιο αφορουσε τις βελτιωσεις που ελαβαν χωρο στις 6 ακουστικα φτωχες αιθουσες διδασκαλιας.

Αποτελεσματα ερωτηματολογιων.

·ο παραδοσιακος τροπος διδασκαλιας δειχνει οτι εγκαταλειπεται.  Ο συνηθεστερος τροπος διδασκαλιας ειναι η ομαδικη εργασια σε ποσοστο 38%.
·οι δασκαλοι συνηθιζουν να περιφερονται εντος της αιθουσας σε ποσοστο 70% απο το να καθονται μπροστα (45%)
·Σχετικα με το θορυβο,η πλειοψηφια των διδασκοντων σημειωσαν πως εχουν προβλημα με τον εξωτερικο θορυβο. Πιο συνηθεις πηγες εξωτερικου θορυβου επισημανθηκαν ο θορυβος απο τις αθλοπαιδιες,απο τις μηχανες κουρεματος του γρασιδιου και απο τις γειτονικες αιθουσες.

Συνηθέστερες πηγές εξωτερικού θορύβου

Προτιμώμενοι Τρόποι διδασκαλίας



Η μελετη της κτιριακης δομησης.

Αναγνωριστικαν τεσσερα κυρια ειδη αιθουσων. Αυτα ηταν:
1. Λυωμενες ταξεις κατασκευασμενες απο ελαφρα υλικα με σκληρα ακουστικη οροφη,με κλιση που ακολουθει τη γραμμη της στεγης.
2. Λυωμενες ταξεις με ειδικα,μαλακα,λεπτα ακουστικα πλακακια στην οροφη (softboard), τοποθετημενα απο την εσω πλευρα των υποστηρικτικων κατασκευων του ταβανιου.
3. Οι παλαιοτερες μονιμες ταξεις με τσιμεντενιο δαπεδο και μαλακα,λεπτα ακουστικα πλακακια στην οροφη. (softboard)
4. Οι παλαιοτερες μονιμες ταξεις με τσιμεντενιο δαπεδο και σκληρα ακουστικα οροφη, επιπεδο ταβανι.


Οι αιθουσες με καλη ακουστικη χαρακτηριστικαν γενικα οι παλαιου τυπου ταξεις με ακουστικα πλακακια οροφης και δαπεδο απο πετρα, οι παλαιοτερες μονιμες ταξεις με ακουστικα πλακακια στην οροφη και ξυλινα πατωματα και οι λυωμενες με ακουστικα πλακακια στην οροφη.
Ως σχολικες ταξεις με κακη ακουστικη αναγνωριστικαν οι αιθουσες (συνηθως λυωμενες) με σκληρη ακουστικη οροφη με κλιση. Οι μονιμες ταξεις με σκληρες οροφες και τσιμεντενια δαπεδα χαρακτιριστικαν κυριως ως αποδεκτες.
Μετρησεις.

Μετρηθηκε ο μεσος χρονος αντηχησης για τις εξι 'καλες' και τις εξι 'κακες' ακουστικα ταξεις.
Οι 'καλες' ταξεις παρουσιασαν στις μεσαιες συχνοτητες (500&1000 Hz) χρονο αντηχησης 0.4 seconds, με εξαιρεση μια αιθουσα παλαιου τυπου με τσιμεντενιο δαπεδο και σκληρη οροφη. Αυτη η ταξη ειχε 0.56 seconds.
Οι 'κακες' ταξεις παρουσιασαν για τις μεσαιες συχνοτητες χρονο αντηχησης μεταξυ 0.53 και 0.63 δευτερολεπτα, με μεσο ορο τα 0.57 seconds.

Χρόνος αντήχησης για καλες και κακες τάξεις πριν τις τροποποιήσεις

Συμπερασματα.

Ακομη και οι κακες ταξεις παρουσιασαν εντυπωσιακα αποτελεσματα. Αναρωτιεμαι σε ποσες χωρες θα υπαρχουν παρομοια στατιστικα. Αυτο οφειλεται σε μεγαλο βαθμο.συμφωνα με την ερευνα στο γεγονος οτι στη Νεα Ζηλανδια επιβαλλεται η επικαλυψη του πατωματος. Σε αλλες χωρες για λογους υγειηνης απαγορευεται η χρηση μοκετων,χαλιων.
Αλλες ερευνες εχουν δειξει οτι οταν ο χρονος αντηχησης ξεπερνα τα 0.4 δευτ.  οι ακροατες με προβληματα ακοης δυσκολευονται στη κατανοηση της ομιλιας.
Οι ειδικοι εχουν επισημανει πως τα παιδια λογω της ανωριμοτητας και της απειριας θεωρουνται ανεπαρκεις ακροατες. Συνεπεια της φτωχης ακουστικης ποιοτητας για τα παιδια ειναι η ελλειψη προσοχης, μειωμενης αποδοσης και κακης συμπεριφορας.
Συμφωνα με τον Αμερικανικο συλλογο ομιλιας και ακοης (ASHA) πρεπει:

  • -οι αδειες σχολικες αιθουσες να μη ξεπερνουν τα 30 dBA 
  • -οι χρονοι αντηχησης να μη ξεπερνουν τα 0.4 seconds
  • -το signal-to-noise ratio (SNR) να ξεπερνα τα +15 dB στα αυτια των μαθητων.


Ο δεικτης ευκρινειας C50 δε παρουσιασε σημαντικες διαφορες ανα σχολικη ταξη.

Το τεστ ομιλιας.

Συνταχθηκε διαγραμμα επιπεδων θορυβου και σκορ ομιλιας στους φυσιολογικους ακροατες, για ολων των ειδων τις ταξεις


Επεμβαση στις αιθουσες.

Προταθηκαν τρεις λυσεις προκειμενου να επιτευχθει χρονος αντηχησης 0.4 δευτ.  για τις κακες ακουστικα ταξεις.
1. Ecophon Master F-beta finish (40 mm παχος) πλακακια οροφης τοποθετημενα στο κεντρο του ταβανιου με προσεγγιστικη επιφανεια εφαρμογης 35 τ.μ.
2. Rockfon Arktic mineral fibre πλακακια οροφης με 200 mm κενο αερος, τοποθετημενα στο κεντρο της οροφης, με προσεγγιστικη επιφανεια εφαρμογης 35 τ.μ.
3.  Softboard πλακακια οροφης κατω απο την υποστηρικτικη δομη σε ολη την επιφανεια της οροφης.

Η πρωτη επιλογη ειχε τη λιγοτερο οπτικη ενοχληση.
Η δευτερη επιλογη απαιτουσε επιπλεον υποστηρικτικο συστημα και αναγκη αναδιαμορφωσης του φωτισμου.
Η τριτη επιλογη ειχε τη περισσοτερη οπτικη ενοχληση, διοτι μειωθηκε το υψος της οροφης.


Επαναληψη μετρησεων.

Σε 5 απο τις τροποποιημενες αιθουσες ο χρονος αντηχησης στις μεσαιες συχνοτητες και σε κατειλημμενη ταξη, κυμανθηκε μεταξυ 0.34-0.39 δευτερολεπτα. Στην εκτη μετρηθηκε στα 0.52 seconds. Σημασια εχει και το πληθος των ανθρωπων. Σε μη κατειλημμενες ταξεις ο μεσος χρονος αντηχησης πριν τις τροποποιησεις ηταν 0.69 δευτ, και μετα τις τροποποιησεις 0.43 seconds.

Η επανάληψη των μετρήσεων αποδεικνύει τη σημαντική βελτίωση που επιτεύχθηκε.


Επαναληψη ερωτηματολογιων.

Μονο οι δασκαλοι των τροποποιημενων αιθουσων συμμετειχαν στην αξιολογηση. Δασκαλοι και μαθητες ηταν ενθουσιασμενοι με τις βελτιωσεις.
Μερικα σχολια απο τους δασκαλους ηταν: λιγοτερος θορυβος, καλυτερη ακοη, μειωμενη ενοχληση, δυνατοτητα επιτυχημενης εργασιας σε μικρα γκρουπ.

Μπορειτε να διαβαστε τη πληρη ερευνα και μονοι σας πληκτρολογωντας Classroom Acoustics a New Zealand perspective.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου