Τρίτη 3 Απριλίου 2012

Χρόνος αντήχησης

Μια απο τις πιο σημαντικές παραμέτρους της ακουστικής είναι ο χρόνος αντήχησης. Καθορίζει την ακουστική ποιότητα ενός χώρου. Ο υπολογισμός του και κατ'επέκτασην η παραμετροποιήσή του στα επιθυμητά επίπεδα, αποτελεί από τα βασικότερα θέματα που έχει να αντιμετωπίσει ένας μηχανικός.

Τι εκφράζει ο χρόνος αντήχησης

Σε ένα κλειστό χώρο οι ηχητικές ακτίνες προτού απορροφηθούν πλήρως απο τα τοιχώματα διατηρούν την ηχητική τους ενέργεια για κάποιο διάστημα. Όταν η ηχητική πηγή σταματήσει να παράγει ήχο,η ηχητική ενέργεια δε σταματά ακαριαία αλλά διατηρείται για λίγο χρόνο έως ότου απορροφηθεί πλήρως. Για αυτό θα έχετε παρατηρήσει κάποιον ομιλητή που συνεχίζουμε να ακούμε για λίγο ενώ αυτός έχει σταματήσει να μιλά, ή κάποια πηγή που ακούγεται αλλιώς από χώρο σε χώρο.
Η μείωση της ηχητικής ενέργειας μετά τον μηδενισμό της ηχητικής πηγής εκφράζει το χρόνο αντήχησης και μετριέται σε δευτερόλεπτα (sec).
Ως χρόνο αντήχησης ορίζεται ο χρόνος που απαιτείται ώστε η στάθμη θορύβου να ελαττωθεί κατά 60 db, μετά τον μηδενισμό του εκπεμπόμενου θορύβου απο τη πηγή.
Για αυτό και ο συμβολισμός του χρόνου αντήχησης είναι Τ60.
Οι παράγοντες που επηρεάζουν το χρόνο αντήχησης είναι η συχνότητα του ήχου, η απορρόφηση του χώρου και ο όγκος του χώρου.

Επίδραση του χρόνου αντήχησης

Στην ομιλία ένας μεγάλος χρόνος αντήχησης μπορεί να προκαλέσει πρόβλημα αντιληπτότητας. Είναι σημαντικό ο χρόνος αντήχησης να μην είναι ούτε μικρός διότι ο ήχος δε θα είναι φρέσκος και ζωντανός, αλλά ούτε μεγάλος διότι η ομιλία δε θα είναι κατανοητή. Είναι προτιμώτερο ο χρόνος αντήχησης να είναι μικρός προκειμένου να γίνονται πλήρως αντιληπτές οι λέξεις.
Όταν όμως έχουμε να κάνουμε με μουσική είναι προτιμώτερο ο χρόνος αντήχησης να είναι μεγαλύτερος,ειδικότερα όταν πρόκειται για χώρο συναυλιών, θεάτρου, όπερας κτλ.

Ανάλογα με τις απορροφητικές επιφάνειες που υπάρχουν στο χώρο μπορεί να επιτευχθεί μικρός χρόνος αντήχησης. Αν υπάρχουν δε επιφάνειες ή αντικείμενα με ανακλαστική συμπεριφορά θα συμβεί το αντίθετο. Στις καθολικές εκκλησίες για παράδειγμα ,κυριαρχούν ανακλαστικά υλικά όπως ξύλινα καθίσματα ώστε ο χρόνος αντήχησης να είναι μεγαλύτερος.

Υπολογιστική προσέγγιση του χρόνου αντήχησης

Για χώρους με μικρή απορρόφηση μπορούμε να υπολογίσουμε το χρόνο αντήχησης από τη σχέση του Sabine, Τ60= 0.161 V / As , όπου για V θα εισάγουμε τον όγκο του χώρου σε κυβικά μέτρα (m3) και για As την απορρόφηση του δωματίου.
Για μεγάλους χώρους χρησιμοποιείται παρόμοια προσέγγιση με τη διαφορά οτι τοποθετείται η ολική απορρόφηση του χώρου.

1 σχόλιο:

  1. Ευχαριστω για το αρθρο! Μερικες αποριες..

    1) Για mixing studio/room πρεπει να εχουμε οσο το δυνατον μικροτερο χρονο αντηχησης?

    2)Πως υπολογιζω την απορροφηση του χωρου?

    ΑπάντησηΔιαγραφή