Παρασκευή 6 Απριλίου 2012

Ψυχοακουστική

Η ακουστική επιστήμη χωρίζεται σε υποκατηγορίες ανάλογα με το είδος της μελέτης που πραγματοποιείται. Έτσι έχουμε την ηλεκτροακουστική που ασχολείται με την αναπαραγωγή του ήχου (ηχεία,μεγάφωνα), την ακουστική χώρου που ασχολείται με την ηχοπροστασία,τη φυσική ακουστική,τη μουσική ακουστική κ.ο.κ.

Η ψυχοακουστική ασχολείται με τον τρόπο που προσλαμβάνουμε και αντιλαμβανόμαστε τον ήχο. Με την ψυχοακουστική εμπλέκονται και πολλές άλλες επιστήμες όπως η ψυχολογία,οι νευροεπιστήμες,η γλωσσολογία ως μέσο έρευνας της ανθρώπινης συμπεριφοράς.

Μεγάλα βήματα έγιναν πριν αρκετούς αιώνες στο τομέα της ψυχοφυσικής που προσπάθησε να μελετήσει όλες τις αισθήσεις και το τρόπο που γίνονται αντιληπτές. Ο Weber (1795-1878) προσπάθησε να απαντήσει σε ερωτήματα σχετικά με την αντίληψη.Διατύπωσε λοιπόν ένα δικό του νόμο: η ελάχιστη αντιληπτή μεταβολή στην ένταση του φυσικού ερεθίσματος είναι ανάλογη της αρχικής έντασης του. Υπάρχει δηλαδή μια σχέση της αρχικής έντασης με τη διαφορά (μεταβολή) η οποία είναι μια σταθερά (ΔΙ/Ι=k). To πρώτο βιβλίο για την ψυχοφυσική γράφτηκε από τον Fechner (1801-1887) το 1860. O Fechner διατύπωσε τη δική του εκτεταμένη θεωρία η οποία λέει οτι καθώς η ένταση του φυσικού ερεθίσματος αυξάνει,η ευαισθησία μας σε αυτό μειώνεται (S=klog(I)). Τη δεκαετία του 50 ο Smith Stevens (1906-1973) επαναδιατύπωσε το νόμο του Fechner.

Σήμερα, σε μια προσπάθεια πιο αποδοτικής μελέτης του κλάδου,έχουν δημιουργηθεί 3 υποκατηγορίες σχετικά με αυτό που ονομάζουμε ψυχοακουστική.Χωρίζεται λοιπόν σε -Ψυχολογία της ακουστικής, -Φυσιολογία της ακουστικής (ακοής) και στην -Αντίληψη της ομιλίας.

Τεχνική διάγνωσης ακουστικών βλαβών
Στις μικρές ηλικίες κυρίως παρατηρούνται διαταραχές στο τρόπο που αντιλαμβάνονται τα παιδιά τον ήχο. Οι μηχανισμοί μετάφρασης των ηχητικών ερεθισμάτων δεν επιτρέπουν στο παιδί να ανταποκρίνεται στο σχολείο,σε μια συζήτηση, σε ένα παιχνίδι.Ακόμη και σε μεγαλύτερες ηλικίες όμως είναι πιθανό να αντιμετωπίζονται δυσκολίες στην παρακολούθηση μιας ομιλίας,στην υπερβολική ενόχληση από θορύβους,στην έλλειψη προσοχής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου